قیمت امروز انواع گوشی‌های موبایل در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | قیمت موبایل از ۶ تا ۱۰۸ میلیون تومان چک کاغذی تا ۳ سال آینده حذف می‌شود بازگشایی عمومی فضای تفریحی باغ آستان برای اولین بار؛ شعبه جدید کروژ در «باغ خاتون» افتتاح شد | درخشش در باغ امام‌رضا(ع) بازار بورس به انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ چه واکنشی نشان داد؟ | دامنه نوسان سهام افزایش یافت حراج جدید سکه دوشنبه (۱۱ تیر) برگزار می‌شود + شرایط قیمت طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش مبارزه با علف‌های هرز در خراسان‌رضوی پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت سکه و طلا | وقت خرید رسیده است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) زمان حراج سی‌وپنجم شمش طلا اعلام شد افزایش قیمت ارز‌های مبادله‌ای | دلار چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و دلار در اولین روز پس از انتخابات چند شد؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) نرخ بهره بین‌بانکی ثابت ماند + جدول (۹ تیر ۱۴۰۳) خشک‌سالی و سرمازدگی، کشت دیم محصولات زراعی خراسان‌رضوی را دچار چالش کرده است قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۹ تیر ۱۴۰۳) اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد انواع خودرو‌های داخلی چقدر است؟ (۹ تیر ۱۴۰۳) عرضه ۴۰ دستگاه کامیون در بورس کالا، فردا (۱۰ تیر ۱۴۰۳) دلار به پیروز انتخابات چه واکنشی نشان می‌دهد؟ قیمت امروز میوه در مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) | هندوانه کیلویی چند؟ هشدار به مستأجران | از انعقاد این قرارداد‌ها پرهیز کنید جزئیات پیشنهاد معافیت مالیاتی ۷۰ درصد از مشاغل و اصناف آخرین تحولات بازار سکه و طلا (۸ تیر ۱۴۰۳) برگشت وجه بیست میلیارد ریالی به شاکیان املاک در مشهد با ۱۰ موبایل پرفروش از برند‌های مختلف آشنا شوید + جزئیات و تصاویر (۷ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره‌بها مشخص شد | رقم‌های جدید روز‌های آینده به استان‌ها ابلاغ می‌شود طلا و سکه را در مشهد چند بخریم؟ (۷ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

انتظار رشد از بورس داشته باشیم؟ | تجدید ارزیابی شرکت‌ها و دوگانگی رشد یا افت سهام

  • کد خبر: ۱۹۸۸۵۷
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
انتظار رشد از بورس داشته باشیم؟ | تجدید ارزیابی شرکت‌ها و دوگانگی رشد یا افت سهام
بازار سرمایه که در هشت روز کاری روندی رو به رشد را ثبت کرده بود بالاخره در آخرین روز کاری هفته منتهی به ۱۶ آذر ماه، از رشد باز ایستاد و کمی عقب‌نشینی کرد. با این حال شاخص اصلی این بازار توانست در هفته میانی آذر ماه بازدهی ۵.۳ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش شهرآرانیوز، در روز‌های اخیر آنچه بیش از همه منجر به رشد بازار شده، بحث‌های مربوط به تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها بود که امید به صعود قیمت‌ها در تالار شیشه‌ای را برای سهامداران به وجود آورد. اما روز گذشته به یک‌باره با فعال شدن وزنه عرضه‌کنندگان در بازار، شاهد افت ۰.۲۵ درصدی شاخص کل بودیم.

بازار سهام پنج روز متوالی شاهد اقبال سهامداران حقیقی بود اما به یک‌باره روز گذشته ۳۰۲ میلیارد تومان از نقدینگی خود را از بازار خارج کردند. ارزش معاملات خرد نیز که سه روز متوالی به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود، در آخرین روز کاری این هفته به میانه کانال ۵ هزار میلیارد تومان نزول کرد.

نمودار شاخص کل بورس در یک هفته اخیر

انتظار رشد از بورس داشته باشیم؟ | تجدید ارزیابی شرکت‌ها و دوگانگی رشد یا افت سهام

سهامدارانی که تا پیش از اردیبهشت ماه امسال ۷۵روز کاری بسیار خوب را پشت سر گذاشته بودند، بیش از ۷ ماه است که با فراز و نشیب‌های نسبتاً شدید بازار دست به گریبانند. حال باید منتظر ماند و دید آیا اخباری از جمله تجدید ارزیابی شرکت‌ها قدرت کافی برای مثبت نگه داشتن بازار را دارد یا بازار به محرک‌های قوی‌تری در بیرون و درون خود نیاز دارد؟ برای پاسخ به این پرسش به سراغ کارشناسان بازار سرمایه رفتیم.

ترازنامه شرکت‌ها واقعی شد

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: هر خبر یا اتفاقی که می‌افتد یا پیش‌بینی می‌شود که رخ دهد، محدوده اثرگذاری خاصی دارد و با توجه به رکودی که بازار سرمایه در چند ماه اخیر در آن قرار گرفته، نمی‌توان انتظار داشت که روند بازار را به سمت مثبت تغییر آن‌چنانی دهد.

وی ادامه داد: خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها هم اخیراً جو مثبتی در بازار ایجاد کرد، اما از آنجا که این موضوع نتوانست در سودآوری شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگ تحول خاصی ایجاد کند، شاهد منفی شدن بازار در روز گذشته بودیم. در واقع تجدید ارزیابی دارایی‌ها باعث واقعی‌شدن ترازنامه شرکت‌ها شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تورم موجود در کشور منجر به رشد قیمت سهام نشده بود و انتظار می‌رفت که با تجدید ارزیابی‌ها تحرک در بازار ایجاد شود که این اتفاق رخ داد و در مدت یک هفته تا ۱۰روز اخیر منجر به رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت بسیاری از سهم‌ها شد.

وی تداوم رشد قیمت سهام را دخیل داشتن عوامل دیگر از جمله رشد سود مالی شرکت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌ها بهترین دارایی‌ها را هم داشته باشند، اما از آن دارایی‌ها انتظار سودآوری در آینده را نداشته باشند، نمی‌تواند محرک خاصی برای سودآوری شرکت‌ها محسوب شوند.

میرمعینی بازار بورس را تابع پیش‌بینی از انتظارات دانست و تأکید کرد: در واقع بورس با توجه به موضوعات اقتصادی و مالی مهم در کشور از جمله نرخ سود بانکی، قیمت دلار و ... تنظیم و ارزش‌گذاری می‌کند و پس از آن ارزش ذاتی بر روی نماد‌ها محاسبه می‌شود. واکنش خریدار و فروشنده نیز تابعی از قیمت سهام و ارزش‌گذاری آن‌هاست.

دلیل تمایل سرمایه‌گذاران به بازار‌های بدون ریسک چه بود؟

وی ادامه داد: متأسفانه در سه سال اخیر اتفاق مناسبی که بتواند بازده مناسبی به سرمایه‌گذاران بدهد، شکل نگرفته بنابراین سرمایه‌گذار یا پول هوشمند ترجیح می‌دهد در بازار‌های موازی به خصوص بازار‌های بدون ریسک از جمله اوراق قرضه، سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کند.

کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه بازار سرمایه ما ناشی از اتفاقات سیاسی و اتفاقات اقتصادی، همواره در معرض ریسک‌های مختلفی قرار دارد، گفت: جنگ‌های منطقه‌ای و سیاستگذاری‌های بعضاً اشتباه دولت در دو سال اخیر آسیب‌های بزرگی به بورس وارد کرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه در سیاستگذاری‌های پولی و مالی دولت، جایگاه بازار سرمایه دیده نمی‌شود. آن‌قدر که بورس از تصمیم‌گیری‌های غلط اقتصادی آسیب دیده بخش‌های دیگر اقتصادی آسیب ندیده است.

میرمعینی افزود: این موضوع باعث شده تا نگاه فعالان بازار سهام نسبت به تصمیم‌گیری‌های آینده مسئولان اقتصادی بدبینانه شده و انتظارات نسبت به سیاستگذاری‌های مناسب توسط دولت و مسئولان اقتصادی که منجر به تحریک بازار شود، بسیار کاهش پیدا کند. به همین دلیل بعضاً اطلاعات و اخباری منتشر می‌شود که اثر مثبت ضعیف و بسیار کوتاه مدتی بر بازار می‌گذارد. در واقع این اخبار نمی‌تواند ورود جریان نقدینگی موثر به بازار را باعث شود.

تجدید ارزیابی شرکت‌ها تا چه زمانی اثر مثبت بر بازار دارد؟

وی اضافه کرد: بحث تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها نیز روندی نسبتاً طولانی دارد و کاملاً مشخص نیست تا چه زمانی می‌تواند بر بازار اثر مثبت بگذارد. از طرفی اینکه تجدید ارزیابی دارایی از چه محلی باشد برای رشد سهم آن شرکت بسیار مهم است برای مثال اگر تجدید ارزیابی دارایی یک شرکت از محل دارایی‌هایش باشد علی‌رغم آنکه ترازنامه‌ها هم شفاف باشد منجر به آثار مثبت در روند سودآوری شرکت نمی‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازارگردان‌های حرفه‌ای که عمدتاً صندوق‌ها هستند هم به عنوان بازیگران اصلی بازار سهام، پول اثرگذاری را وارد بازار نکرده‌اند و به نوعی در محاسبات و ملاحظات مدیران حرفه‌ای این صندوق‌ها هنوز شرایط بازار را برای ورود پول قدرتمند زود می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین ریسک بازار سهام در دولت فعلی، ریسک سیاستگذاری‌های اقتصادی بوده است، بیان کرد: تا زمانی که این رویه سیاستگذاری‌های بدون کارشناسی اصلاح نشود و آثار مثبتی را به صورت بنادین در کشور نگذارد، به نظر نمی‌رسد در بازار سهام تغییر خاصی را شاهد باشیم.

میرمعینی ادامه داد: مگر آنکه عوامل محرکی که خارج از دست سیاستگذاری دولتی است مانند افزایش نرخ دلار یا کاهش تحریم‌ها اتفاق بیفتد تا بر تغییر روند بازار اثر بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند بازار بورس در شرایط مناسبی از لحاظ ارزندگی است و سهام شرکت‌ها با توجه به ارزش‌گذاری دارایی آن‌ها بسیار ارزنده شده‌اند، اما انتظار تغییر درراستای رونق بازار سرمایه بدون محرک‌هایی از جمله قیمت دلار و تغییرات اساسی دولت در سیاستگذاری‌ها را ندارم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت عدم بروز اتفاقات سیاسی در جهت ریزش بورس، بازار افت شدیدی پیدا نخواهد کرد، گفت: در حال حاضر تک سهم‌هایی که در شرکت‌های آن‌ها تحولاتی رخ می‌دهد، گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند.

کاهش انتظارات تورمی

امیررضا اعلاباف، تحلیلگر بازار سرمایه هم در رابطه با فراز و نشیب‌های بازار در هفته اخیر گفت: به‌نظر می‌رسد انتظارات فراوان سرمایه‌گذاران به سرانجام رسیده و بازار سرمایه مقداری از شرایط رکود چند ماهه خود که عمدتاً به واسطه جو خبری مربوط به تجدید ارزیابی شرکت‌ها شکل گرفته بود، فاصله گرفته و همچنین شاهد بهبود روند ارزش معاملات نیز هستیم، به‌طوری که طی جلسات معاملاتی هفته‌ای که گذشت ثبت رکورد بالاترین عدد ارزش معاملات خرد طی ۶ ماه گذشته را داشتیم.

وی افزود: به‌نظر بنده در فضایی که انتظارات تورمی به‌عنوان مهم‌ترین عامل محرک بورس در اثر سیاست‌های موجود، با کاهش روبه‌رو شده و همچنین نرخ ارز به‌عنوان مهم‌ترین آیتم از مفروضات تحلیلگران در وضعیت ثبات به‌سر می‌برد، نباید در انتظار شکل‌گیری روند‌های قدرتمند صعودی باشیم.

اعلاباف ادامه داد: در فضای فعلی لازم است اثر دقیق تجدید ارزیابی بر سودآوری و جریانات نقدی شرکت‌ها را بررسی کنیم تا درک بهتری از جو ایجادشده به‌دست بیاوریم.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: تجدید ارزیابی مدنظر شرکت‌ها از محل طبقه دارایی‌های ثابت استهلاک‌ناپذیر مانند زمین و در برخی موارد جزو طبقه سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است که با به‌روزرسانی ارزش دفتری این دارایی‌ها (بدهکار) در صورت‌وضعیت مالی شرکت‌ها و انتقال مازاد این حساب به‌حساب سرمایه (بستانکار) منجر به واقعی‌تر‌سازی ارزش دفتری سهام و نسبت P/B می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->